Hvem er hun?

Læreren

Jeg er folkeskolelærer på Skørping Skole, som ligger i Skørping, Rebild Kommune i Nordjylland.
Jeg underviser i overbygningen primært i matematik og fysik/kemi.
Mine fokusområder i min undervisning er elevinddragelse og ansvarliggørelse, hvilket betyder jeg arbejder meget med målsætning og evaluering for den enkelte elev. Lige nu arbejder jeg med målcirklen som værktøj. Jeg har et par udviklingspotentialer eller ændringer ift. den, men den fungerer godt som springbræt for selv at videreudvikle denne del.
Desuden vil jeg have tid til kreativitet og fordybelse, så jeg prioriterer projekter, hvor eleverne kan få indflydelse, komme med ideer og tage initiativ samtidig med, der er forslag til en skabelon, så de, der har brug for støtte, kan bruge den.
Bevægelse er ligeledes en ingrediens, som jeg bestemt fortsat kan arbejde med at inddrage endnu mere.
Jeg har gjort mig lidt erfaringer med flipped classroom, som jeg finder meget interessant.
Jeeg er desuden blevet aktiv på eTwinning-portalen, og hvor findes der mange lærere i Europa, som er interesseret i et samarbejde. Det giver stor mening for mig at udveksle erfaringer og fremlægge for hinanden på tværs af lande og kulturer. Noget som jeg er sikker på kan motivere mange elever.
Gaming finder jeg også virkelig interessant. Spil og leg, der kobles med læring. Så er motivationen i hvert fald på plads. Jeg følger rigtig mange på Twitter omkring dette og har deltaget i konferencen CounterPlay.

Jeg er lige skiftet fra Sortebakkeskolen, hvor vi de sidste 2½ år har arbejdet med at udvikle udskolingen, så den i højere grad tilgodeser de unge mennesker, som vi møder i hverdagen. Dette arbejde interesserer mig meget, og jeg har været og er fortsat meget spændt på, hvordan dette arbejde udvikler sig i de kommende år.
Det mest synlige indsatsområde er elevernes valg af liniefag og klassedannelse herefter - de almindelige skolefag skal tones alt efter linievalget, og her kan jeg nævne, at jeg underviser på linien medier og kommunikation (som det naturfaglige indspark i lærergruppen). De andre linier hedder "Krop og sundhed", og "Science, food og technology". Desuden er der indført en ekstra ugentlig lektion i overbygningen, hvor vi arbejder i kontaktgrupper - her blander vi udskolingen i aldersblandede grupper, hvor vi arbejder med mange af de timeløse fag og den sociale dannelse. Her vil vi gerne have fokus på tryghed og fællesskab.
I lærerkollegiet arbejdes der med LP - som hele skolen er uddannet i inden vi startede dette forløb. Desuden er hele kollegiet ved at blive uddannet indenfor CL.

Jeg har tidligere været ansat på Mariager Skole, hvor jeg underviste på samtlige klassetrin og derfra har jeg erfaring med flere forskellige fag - idræt, natur og teknik, kristendom, historie.
Der var jeg desuden involveret i projekter omkring matematikvejledning, legepatrulje, kostpolitik og supervision.
Jeg er uddannet fra Århus Dag- og Aftenseminarium i 2002 med liniefagene dansk, matematik, fysik/kemi og hjemkundskab, og jeg skrev bacheloropgave i matematikvejledning.

Kæresten, konen og moren

Jeg er gift med en fantastisk mand, som jeg mødte i 1993 på Brønderslev Gymnasium. Vi blev gift i 2001 og udvidede til en lille familie i 2003, hvor vores datter, Ada blev født. I 2007 kom Jakob til, og vi er nu et lille firkløver.
Hverdagen byder på 2 skolebørn - Jakob er lige startet, men Ada er ved at være rutineret skolepige. Hun er en af de der dejlige elever, der altid har lavet lektier, har spidsede blyanter, passer og linealer i tasken og ikke mindst et smil på læben og lyst til alting. Dette gør sig også gældende i fritiden. Hun suger til sig overalt hun kommer, og det er virkelig værd at tage hende med rundt i verden til både små og store oplevelser. Hun er ivrig, nysgerrig og lærevillig. Hun elsker at gå i skole, er glad for alle sine klassekammerater og lærere, så hun virker næsten altid glad.
Hun er en fantastisk storesøster for den lille Jakob, hun henter og opvarter (alt for meget), hun tager hensyn og leger og underholder, og hun kan i det hele taget godt lide at være sammen med ham - han derimod ved lige, hvordan han kan såre hende ved ikke at ville sige godnat eller farvel eller lignende til hende.
Heldigvis er han blevet bedre og er også blevet en god lillebror, der også elsker Adas selskab, især vil han gerne lege, at han er et dyr - der vælges primært mellem skildpadde og pingvin, men katte, hunde, papegøjer og mus forekommer også.
Jakob er i højere grad en enspænder, og han ynder at hygge sig alene, han er vild med wii, nintendo og spil på tablet. Han vil gerne se fjernsyn, og der er han ikke så selektiv, men ser gerne en reklamefilm igen og igen i grøntafdelingen i Føtex! Så tv'et er en god barnepige for ham. Yndlingsserierne er dog Wupzi, Inde i Sebastian (noget om kroppen), Store Nørd (hvilket begge børn i øvrigt er vilde med) - og jeg kan nok blive ved og ved alt for længe (måske ser han for meget tv?)
Derudover har han en fantastisk fantasi, og har ikke brug for vellignende legesager for at lege - han er vild med Lego, men hader byggevejledningerne og gider derfor ikke have Lego herhjemme (i børnehaven og SFO er vejledningerne blevet væk, og der er bare mange klodser - jeg har selvfølgelig også gemt dem væk herhjemme, men han ved, at de er indkøbt i pakker, og det er nok til at miste lysten). Han leger allerhelst med gamle paprør fra posten, papir, playmais og lignende, hvor han bare finder på, hvad de forskellige ting er.
Han leger også ofte, at han er en lilel kanin, så tager han maske på, og lever stadig i den tro, at vi ikke kan genkende ham, til trods for de 6 år.
Skolen er han også helt vild med - timerne er fantastiske, lærerne er søde, "lektierne" (=opgaver, han laver på skolen) er sjove, frikvartererne og SFO spændende, og han kigger opgivende på mig, hver gang jeg henter ham.

Gymnasten
Jeg har gået til gymnastik lige så længe, jeg kan huske. Jeg startede som pusling i Brønderslev Gymnastikforening, og gik til rytmegymnastik både vinter og sommer hvert eneste år. Da alderen tillod det kom jeg på aspirantholdet, hvor jeg dog kun gik et enkelt år, da det faldt sammen med gymnasietiden, og jeg synes det blev for meget med ekstratræninger og opvisninger samtidig med afleveringer og lektier (og måske også fritidsjob og kæreste???). Jeg droppede derfor gymnastikken helt i 1994 og vendte først tilbage i 2004, hvor jeg meldte mig på hold i Rosendal Gymnastikforening.
Mine egne børn har selvfølgelig også gået til gymnastik og været på forældre/barn og puslinge, og de er begge vilde med gymnastik.
Det har ført til, at jeg nu er en del af bestyrelsen i Rosendal Gymnastik. Der har jeg det godt og holder af at få set en masse gymnastik samtidig med, jeg lærer mange rigtig søde mennesker at kende.
Jeg er desuden blevet grebet af at være instruktør og være springmodtager, så jeg skal derfor på et kursus, så jeg kan få det lært ordentligt.

Havemanden/damen

Efter vi har fået hus og have, har jeg fundet ud af, at jeg rigtig godt kan lide at gå i haven. Haven er bestemt ikke velplejet, men der er jo kun 24 timer i døgnet, så jeg arbejder på sagen.
Jeg afprøver forskellige planter i urtehaven - lige nu skal jeg ud at vælge en ny hyld, fordi den gamle gik til, jeg skal have gødet og gjort noget ved jorden, for de sidste par år har ingenting vokset.
Bøgehækken er smertensbarnet, da den ikke vokser hurtigt nok. Vi byggede hus i februar 2008, og vi har endnu bare et par pinde i baghaven, der skal forestille at blive til hæk. Da den tørre sommer forårsagede, at hækken meldte efterår, var jeg nærmest grædefærdig, da jeg lige et øjeblik frygtede, at vi skulle starte forfra

Husholdersken

Så er der jo alle de praktiske gøremål. Indkøb, rengøring, tøjvask, madpakkerne og meget meget meget mere.
Vi deles om opgaverne, og hvad kan jeg sige? Der er bare altid for mange af den slags?
Vi er meget strukturerede herhjemme, og der er (næsten) altid ryddet op. Alle ting har en plads, og det er der, de kan findes. Børnene er allerede opdraget i denne ånd, så selvom de indimellem selvfølgelig roder, så kan de også bedst lide, at der bliver ryddet op. Ada elsker at vaske gulv, og hun kan sagtens lokkes til at tage støvsugeren. Jakob gør kun det, han SKAL, og det er så som minimum at dække bord.
Den største opgave her er vel nok at holde alle trådene samlet, hvem skal hvad, hvornår?

Kokken og madentusiasten

Jeg har altid været vild med at lave mad, og startede tidligt på at lave mad mens jeg som barn boede hjemme. Jeg kunne godt lide det, og jeg bagte også kager ind imellem. Som unge studerende eksperimenterede jeg med forskellige opskrifter ind immelm fattigretterne, og jeg er ejer af et væld af kogebøger og kan ikek lade være med at kigge, når jeg går forbi nogen. Nu er der så kommet så frygtelig mange kogebøger, at det er alt for overvældende, og jeg køber sjældent de store populære kogebøger.
Jeg får ikke lavet så mange forskellige retter mere, Mads er kommet mere i køkkenet og eksperimenterer primært med kager/desserter, som produceres i store mængder til jobbet.
Ada er begyndt at interessere sig for madlavning og hun kigger kogebøger og vil gerne eksperimentere lidt, så jeg tror vi kan dyrke et lilel fællesskab der.
Og så - uha, hvor jeg bare elsker mad :-)
Og den søde tand er alt for stor - chokolade, slik, kage, chips, is. Jeg elsker det.
Jeg er klart dessertmenneske, jeg er vild med chokolade, jordbær, fransk nougat, turron. Jeg bryder mig ikke om pandekager, æbleskiver og den genre

Læsehesten

Jeg er vild med bøger, jeg elsker at læse. Jeg læser mange forskellige genrer, men har da nogle yndlingsforfattere:
Gabriel Garcia Marquez, Ib Michael, Kamila Shamsie, Haruki Murakami, Paulo Cuelho, Kerstin Ekmann, Astrid Lindgren, Hanne Vibeke Holst, Jan Kjærstad, Bjarne Reuter, Svend åge Madsen, Kim Fupz Aakeson, Maria Helleberg, Naja Marie Aidt, Peter Høeg, Khaled Hosseini, Isabel Allende, Klaus Rifbjerg, Helle Helle, Janne Teller, Jesper Wung-Sung, Peter Mouritzen, Josefine Ottesen ...
Krimier er vist mit eneste no no, ellers er jeg vild med historiske romaner, fantasy, realistiske fortællinger, fagbøger...
Vi ELSKER bare bøger herhjemme. Der er noget ved at åbne en bog, indbindingen, papiret, bogstaverne. Manden er godt nok gået meget over til e-bøger og læser på sin tablet, men jeg kan nu stadig bedst lide at have en "rigtig" bog.
Jeg har altid læst meget, og jeg nyder at læse. Tiden kan nogle gange være en udfordring, men jeg har altid bøger, der ligger og venter på at blive læst.
Vi går på biblioteket ofte, hvor børnene selv vælger bøger, og jeg vælger nogen. Vi har altid prioriteret højtlæsning for børnene, som er den bedste tid på dagen, både for dem og for os voksne. Vi sidder stille, tæt sammen, om en god fortælling og snakker om de oplevelser vi får gennem bogen.
Ada på 10 er også blevet glad for at læse. Hun har til tider svært ved at finde bøger, og hun kan synes, det er træls at komme igang, fordi hun lige er igang med noget andet, men hun har også bøger på læselisten, og kan godt lide historierne. Højtlæsning er stadig favoritten - da vi jo så også er sammen. Hun læser også gerne højt for sin lillebror Jakob på 6, som lige har knækket læsekoden og læser ukritisk alt, hvad han kommer forbi. Udfordringen for ham er at finde bøger, han rent faktisk kan læse og ikke skal kæmpe for meget med. Rim og remser er altid gode, men han kan også godt lide at få en god historie.

Jeg vil samle nogle af mine boganbefalinger her på bloggen. Siderne må udvikles efterhånden - til en start vil du møde en masse titler, efterhånden vil jeg udbygge dem med billeder og anbefalinger - men der er kun anbefalelsesværdige bøger på siden :-)


Mennesket

Jeg tror på det bedste i folk. Jeg er godtroende og naiv - jeg ved det godt. Men jeg får empati for alle mennesker, jeg ser siden fra flere vinkler og har ofte svært ved at tage parti.
Dog står jeg ved mine meninger og giver gerne udtryk for dem. I min barndom var jeg den mest generte og stille pige, jeg turde ikke sige min mening, og ville helst bare lytte til de andre. Det ændrede sig i 10. klasse - hvad der skete, ved jeg ikke? Modenhed?
I hvert fald er jeg ikke den, der holder mig tilbage for at sige en mening, og jeg anvender den strategi, jeg ofte giver mine elever, når de synes, alting er kedeligt - hvis man tager del i og engagerer sig i opgaven, så bliver det sjovere :-)

Kvinden

Venter på at blive 40 og opnå større indsigt? Hvorfor ved jeg ikke, hvad jeg skal skrive her? Måske et fokuspunkt til senere udforskning...