fredag den 9. maj 2014

Trivsel i skolen




Skolebørn

Skole og forældres magasin om folkeskolen. Jeg har læst numrene de sidste 3 gange bladet udkom - til stor glæde og inspiration både i forældrerollen og lærerrollen.

Dette nummer handler om trivsel og mobning, og der linkes til et trivselsspil. Jeg har ikke prøvet det endnu, men håber, jeg finder tid til det. Det virker spændende.

Også interessant synspunkt, at forældreundervisningsdage kan give forældrene et fællesskab omkring klassen - jeg har altdi set det som en nødløsning, fordi lærerne måske skulle på kursus eller lignende, men at det faktsik kan bringe forældrene tættere sammen at løse en konkret opgave i forbindelse med deres børn lyder jo interessant og spm en win win - hvis set-uppet er ordentligt lavet.

Så er der også lige mindfullness i skolesammenhæng. Noget fis eller? Forskning siger (og forskning er jo absolut den hotteste blandt de sorte), at det rent faktisk øger trivslen at arbejde med mindfullness i skolen. Måske er der noget om det? Jeg har forsøgt lidt i vores kontaktgrupper, men det virker nok altid lidt mærkeligt de første gange. Eleverne er usikre og måske også utrygge ved at slippe kontrollen og bare lukke øjnene og vandre ind i sig selv. I hvert fald kræver det en bedre instruktør end en uøvet mig :-)

Jeg må også nævne gåbusserne. Et koncept jeg også faldt over, da min den ældste startede i børnehaveklassen, og også dengang synes jeg, det var en overdrevent god ide. Den store udfordring er at få det organiseret og finde chauffører (og hvad med sygdom - både for chauffører" og "passagerer"?)

Skolebørn maj 2014
Skole og Forældre - Trivsel på spil

Ingen kommentarer:

Send en kommentar