søndag den 1. september 2013

Klar til endnu en uge

Så er det tid til at gøre op, hvor langt jeg er nået i mine planer.
Der er sket meget i ugen, der er gået.
Både på skolen og herhjemme.
Ugen, der ligger foran, har jeg mange forventninger til. Jeg glæder mig til at tage hul på den, men den bliver også travl.
Vi tager hul på gymnastiksæsonen, og det er også på tide :-) Pausen har været lang nok, og jeg glæder mig til at komme igang med at røre mig igen. Ungerne glæder sig, og jeg glæder mig også som bestyrelsesmedlem til at se sæsonen starte. De forventningsfulde gymnaster og instruktører. Det er nu forårets arbejde med at planlægge hold endelig skal afprøves i virkeligheden. En ny velkomstfolder har set dagens lys, og flere ny hold på plakaten gør, at det er en spændende sæson, vi går i møde.
På skolefronten begynder arbejdet i forhold til at skabe en god klassekultur at vise nogle tegn på at lykkes samtidig med, at der er dage, hvor alting falder igennem. Det er hårdt, at være i nye klasser, hvor hele kulturen skal bygges op fra grunden - også i forhold til forældregruppen. Denne uge byder på et forældremøde, hvor vi kan snakke om, hvordan det er gået hidtil, hvor jeg kan præsentere mine tanker og pædagogik, som i bund og grund går ud på, at vi først skal finde et trygt og sikkert læringsrum med tillid til hinanden, hvorefter vi begynder at lære. Derfor bruger jeg også meget tid på klassemøder, sociale lege og opmærksomhed på aktionsmønstre i klassen. Denne uge skal vi afprøve klassetrivsel.dk, som jeg tidligere har brugt med stor succes på forældremøder. Det er virkelig givende at have elevernes udtalelser og en visuel tilgang til sin egen opfattelse af klassens kultur.
Vi skal også arbejde videre med kontaktgruppelærerens funktioner i vores aldersblandede gruppe i forbindelse med udskolingsprojektet. Vi vil gerne arbejde med de timeløse fag og de sociale kompetencer, så det bliver spændende, hvordan vi får strukturen opbygget omkring disse timer. Indtil videre synes jeg, at jeg oplever stor glæde blandt eleverne ved at vi starter ugen med en lektion, hvor det sociale er i fokus. indtil videre er der ikke dannet grupper, men eleverne mødes på kryds og tværs af alder og klasser, og de er meget åbne og imødekommende overfor andre elever på skolen. Vi griner og har det rart sammen, hvilket er en god begyndelse på skoleugen. Der er helt sikkert potentiale i denne ordning.
Herhjemme byder ugen mest på en masse logistiske udfordringer, da alle starter til gymnastik (altså manden undtaget...), vi skal frem og tilbage, jeg har møder og sene arbejdsdage. Med kun en bil, skal cyklerne i brug også, så er det godt, der er en helt nyetableret skolesti til børnenes skole OG vores hal :-). Knægten får dog også sit for, da han ikke er helt sikker i alle de nye rutiner som fulgte med skolestarten - han skal pludselig selv huske en masse ting og selv passe på sine ting, og i morgen skal han hentes af sine gymnastikinstruktører og selv medbringe taske, madpakker og gymnastiktøj til hallen, hvor han bliver hentet af sin mor kl 18.00!!!! Er han virkelig blevet så stor?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar